Przykład idzie z góry, ale siła płynie z dołu – czyli jak skutecznie angażować pracowników do proinnowacyjnych zachowań.
Każdy pracownik, niezależnie od szczebla lub stanowiska, posiada wyjątkowe umiejętności i wiedzę. Dzielenie się wiedzą w całej organizacji jest nie tylko sposobem na poszerzanie umiejętności wśród pracowników, pomaga również w nawiązywaniu nowych znajomości i relacji między pracownikami, a to z kolei prowadzi do zwiększania innowacyjności. Eiji Toyoda, prezes Toyota Motor, powiedział: “Jedną z cech japońskich pracowników jest to, że robią użytek zarówno ze swoich umysłów, jak i z rąk. Nasi pracownicy zgłaszają półtora miliona sugestii rocznie i 95% z nich jest wdrażanych”.
W jaki sposób powinno się więc zachęcać pracowników do zgłaszania pomysłów i rozwijania innowacyjności w firmie?
Innowacyjność nie mieszka w biurze.
Kreatywność pracowników powstaje poza ich biurkami. Jak wskazują badania 79% pomysłów tworzonych jest w wyniku interakcji na terenie biura. Aby ta interakcja mogła odbywać się w sposób efektywny warto pomyśleć o strefach sprzyjających wymianie poglądów i pomysłów, bowiem zwykła sala konferencyjna może nie wystarczyć.
Czy dobre pomysły powstają tylko w czasie pracy? Niekoniecznie. Według badań przeprowadzonych przez dr Scott Barry Kaufmanna (psychologa poznawczego) na zlecenie firmy Hansgrohe 72% ludzi ma kreatywne pomysły podczas brania pryszniców. Wynika to z faktu, iż zwiększenie przepływu dopaminy zwiększą szanse na kreatywność i dobre pomysły. Ponadto rozproszenie uwagi pozwala mózgowi na przerwę od skupienia, aby udostępnić przestrzeń na kreatywne pomysły. Jest to szczególnie zauważalne, gdy pracownicy intensywnie pracują nad daną kwestią. Podświadomy umysł bardzo ciężko pracował nad konkretnym problemem, a kiedy da mu się na chwilę przerwy i pozwala „błądzić” on odwdzięcza się pomysłami nad rozwiązaniem kwestii, nad którą pracował cały dzień.
Możliwość zgłaszania pomysłów z dowolnego miejsca jest więc sposobem na wykorzystanie wszystkich momentów kreatywności pracowników i zwiększa prawdopodobieństwo, że pomysł ujrzy światło dzienne.
Współzawodnictwo.
Grywalizacja, czyli zachęcenie pracowników do przyjaznego współzawodnictwa, opiera się na wykorzystywaniu mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi w określonych sytuacjach, np. aby skłonić ich do pewnych aktywności. Grywalizacja może ujawnić cechy lidera oraz obudzić poczucie przynależności do grupy- więź powstawała w konsekwencji wspólnego celu. Stworzenie wspólnego wyzwania, w ramach którego dana grupa pracowników może pracować nad wspólnym rozwiązaniem i konkurować w zakresie zgłaszania najlepszych pomysłów, jest sposobem na zwiększenia kreatywności i zaangażowania pracowników.
Zwiększenie aktywności i pomysłowości zapewni system nagród, rankingów, czy odznak.Osoby, które poświęciły swój czas aby zgłosić pomysł oczekują przede wszystkim rozgłosu. Wysoko ceniona jest publiczna grafitykacja – nagradzanie publiczne pracowników motywuje również innych pracowników do podjęcia działania.
Przyjaźń z ryzykiem
“Każda porażka, jest szansą żeby spróbować jeszcze raz, ale mądrzej” (Henry Ford). Nie każdy pomysł odniesie sukces. Innowacyjne firmy uczą się na błędach i wykorzystują je jako punkty wyjścia do dalszego rozwoju. Firmy te myślą o porażkach nie w kategoriach pomysłów, które się nie powiodły, ale raczej jako efekt eksperymentu – dowód na to, co nie zadziała.
Warto, również promować ten przekaz wśród pracowników – ryzyko porażki nie powinno zniechęcać pracowników do działania. Dobrą praktyką jest również wyróżnianie i przedstawianie w dobrym świetle pomysłów, który się nie udały, zamiast „zamiatania porażki pod dywan”.
Siła feedbacku.
Według badań jednym z głównych czynników zaprzestania zgłaszania pomysłów przez pracowników jest brak feedbacku. Pracownicy oczekują informacji zwrotnych, w tym dotyczących powodów braku akceptacji pomysłów. Autorzy zgłaszanych pomysłów oczekują również informacji na temat dalszych losów zgłaszanych usprawnień.
Słowa mają moc. Odpowiednio udzielona informacja zwrotna prowadzi do zmiany i rozwoju.
Pracownicy to siła innowacji. Kultura organizacji ma bezpośredni wpływ na innowacyjność pracowników. Stworzenie miejsca przyjaznego dla kreatywności może sprawić, że innowacyjność zamieszka w niej na stałe.
(1) Fayard, A. and Weeks, J. (2005), Photocopiers and Water-coolers: The Affordances of Interaction, INSEAD Working Paper Series, Fontaineblau